Thursday, March 27, 2014

SISTEMI

Sistemi za upravljanje učenjem 

(Learning Management Systems)


Definicije LMS-a


Definicija 1: Osnovna definicija LMS-a, koja neposredno proističe iz njegovog naziva, je da je to sistem za menadžment odnosno za upravljanje učenjem. Sam proces obrazovanja se sastoji od tri komponente i to:

• učenja – to je deo obrazovnog procesa koji obavlja student
• podučavanje – ovu bitnu komponentu obrazovanja obavlja nastavnik – profesor
• dizajn – izrada nastavnih programa i materijala

Imajući u vidu da nam LMS pruža mogućnost rukovođenja i učenjem i podučavanjem i donekle izradom i dostavljanje osnovnih materijala možemo proširiti definiciju LMS-a i reći da je to sistem za upravljanje obrazovanjem.

Definicija 2:LMS je komplet standardizovanih komponenti za e-učenje baziranih na standardima IMS, ADL, SCORM, CBT, WBT dizajniranih tako da povežu učenje sa postojećim IS-om (Informacionim sistemom) unutar organizacije ili putem Web portala za učenje.

Definicija 3:LMS je krovna aplikacija u sistemu e – učenja, može se reći da je to operativni sistem e – učenja. Ova definicija se može pojasniti činjenicom da se ozbiljan sistem za e-učenje ne može ni zamisliti bez ovog kompleksnog softvera.

Definicija 4:
LMS je infrastruktura koja podržava učenje i može se porediti sa školskom zgradom u klasičnoj edukaciji.

Ukoliko uzmemo da se sistem za elektronsko obrazovanje sastoji od nastavnog sadržaja i LMS može se reći da je LMS “mozak”, dok nastavni sadržaj predstavlja “telo” tog sistema. Obrazovanje podržano LMS-om nije zavisno od prostora (radi se o prostorno nezavisnom učenju). Ova tvrdnja se može objasniti time što profesori (predavači) i studenti mogu biti rasuti po različitim kontinentima, ali isto tako mogu biti svi u istoj zgradi-učionici. LMS se može primenjivati u vrlo jenostavnom sistemu, kao i u visoko kompleksnim kao što su sistemi u visokoškolskim ustanovama, državnim upravama, velikim kompanijama.


Komponente LMS-a

Što se tiče komponenata možemo reći da LMS čine 4 komponente odnosno modula. To su:

• Modul za praćenje odnosno mentoring – omogućava vođenje kursa, tj. upravljanje virtualnom grupom koja pohađa dati kurs ili napretkom pojedinačnog polaznika. Mentor određuje članove virtualne grupe, prati napredak svakog člana na temelju testova koji se izvode. Takođe komunicira sa svim članovima virtualne grupe ili pojedinačnim polaznicima. Praćenje daje osnovu za izradu statistika na osnovu tačnih i netačnih odgovora na nivou lekcije, modula i seminara. Svi rezultati se čuvaju u bazi podataka.

• Modul za administriranje – obavlja aktivnosti kao što su: kontrola sadržaja, evidencija, praćenje i izveštaji, komunikacija, održavanje pregleda modula i seminara, održavanje obrazovnih lanaca, back - up i sl.

• Modul za upravljanje sadržajem – zadužen je za čuvanje multimedijalnih obrazovnih materijala (potrebnih za pohađanje kursa) u elektronskom obliku, za pojedinačno dostavljanje materijala i zadataka studentima.

• Modul za saradnju odnosno komunikaciju – omogućava odvijanje komunikacije kako na relaciji profesor - student, tako i između samih studenata. Ta komunikacija se odvija putem elektronske pošte (e-mail) ili putem foruma.

Funkcije LMS-a


LMS sistem ili sistem za upravljanje učenjem je složen softverski sistem čije su osnovne funkcije:


• registacija (upis) i prijava studenata (korisnika) na kurs

• autentikacija - odnosno prepoznavanje korisnika sa pravom pristupa sistemu i sadržajima

• autorizacija korisnika - odnosno davanje dopuštenja pristupa sistemu i njegovim pojedinim sadržajima i funkcionalnostima

• administriranje prava pristupa sistemu, njegovim funkcionalnostima i sadržajima za grupe ili pojedinačne korisnike

• administriranje sadržaja kurseva

• autorizovano ažuriranje sadržaja uz kontrolu primenjenih standarda

• autorizovana isporuka sadržaja i obaveštenja

• praćenje napretka korisnika interakcijom nad sadržajima

• omogućavanje komunikacije profesora i studenata

• praćenje aktivnosti i napretka studenata – provera stečenog znanja

• izveštavanje po svim navedenim aktivnostima i funkcionalnostima.

No comments:

Post a Comment