Pojam web-a
Podela veb sadržaja na statički i dinamički veb
Internet se može posmatratati kao skup tehnologija. Stalno evoluira, raste i menja se. Internet preti da pretekne medijume kao što su televizija i štampa.
Web omogućava uspešnu kombinaciju multimedijalnog sadržaja kao što je na primer, video i tekst, zvuk, grafika. Web je, jednostavno, sadržajno bogat medijum. Akcenat kod njega je na sadržaju i najbolji je izvor informacija.
Pored samog sadržaja kojeg na web-u ima u ogromnim količinama, Internet se razvio i u specifičan uslužni medijum, gde ljudi mogu da upravljaju dokumentima, pretražuju razne baze podataka, međusobno komuniciraju... a sve to uz pomoć samo web browser-a.
Danas su uobičajeni sajtovi gde se možete ulogovati, podesiti izgled sajta prema svojim potrebama, pretraživati brzo i jednostavno arhive, vršiti razne kalkulacije ...
Podela web sajtova:
Kriterijumi za podelu web sajtova:
web sajtovi za zabavu (online igrice), edukativni (uputstva, tutorijali), sajtovi za skidanje muzike, filmova,…
Podela web sajtova prema interaktivnosti sa posetiocima:
STATIČKI WEB SAJTOVI
Danas su uobičajeni sajtovi gde se možete ulogovati, podesiti izgled sajta prema svojim potrebama, pretraživati brzo i jednostavno arhive, vršiti razne kalkulacije ...
Podela web sajtova:
Kriterijumi za podelu web sajtova:
- Podela web sajtova prema sadržaju
- Podela web sajtova prema interaktivnosti
- Podela web sajtova prema tehnologiji izrade
- personalni (lični), web sajtovi,
- komercijalni web sajtovi,
- informativni web sajtovi (pr: wikipedia),
- blogovi (hronološki organizovani zapisi namenjeni za deljenje mišljenja sa drugima, bez obzira na temu, učestvovanje u diskusijama sa drugim blogerima, postavljanje slika ili komentara...),
- forumi (diskutovanje po unapred zadatim oblastima i temama ...),
- socijalne mreže (društvene mreže služe za povezivanje ljudi, razmenu informacija, fotografija,...),
- web sajtovi za deljenje sadržaja (pr: youtube),
- web direktorijumi (sadrže linkove prema drugim sajtovima),
web sajtovi za zabavu (online igrice), edukativni (uputstva, tutorijali), sajtovi za skidanje muzike, filmova,…
Podela web sajtova prema interaktivnosti sa posetiocima:
STATIČKI WEB SAJTOVI
Sadrže neke informacije koje se ne menjaju i ne osvežavaju duže vreme (ili nikad).
Jednostavni su, brže se prave.
Najčešće se prave u HTML-u ili XHTML-u (extensible Hypertext Markup Language - jezik za označavanje baziran na XML opisnom jeziku, i predstavlja reformulaciju HTML. XHTML je dizajniran s ciljem da zameni HTML, zbog problema proširivosti i kompatibilnosti sa drugim tipovima podataka ) u kombinaciji sa CSS-om.
To su sajtovi čiji se sadržaj često osvežava i dopunjava novim informacijama (pr: portali sa vestima, forumi, …).
Popularniji su i posećeniji od statičkih web sajtova.
Jednostavni su, brže se prave.
Najčešće se prave u HTML-u ili XHTML-u (extensible Hypertext Markup Language - jezik za označavanje baziran na XML opisnom jeziku, i predstavlja reformulaciju HTML. XHTML je dizajniran s ciljem da zameni HTML, zbog problema proširivosti i kompatibilnosti sa drugim tipovima podataka ) u kombinaciji sa CSS-om.
- Mogu imati animacije i java skripte ali nemaju interaktivnost sa posetiocima.
- Aktivnost posetioca sajta svodi se na pregledavanje sadržaja i eventualno korišćenje kontakta (e-mail).
- Ne zahteva bazu podataka.
- Celokupan HTML kôd izvršava se u browser-u posetioca, brže se učitava i lakše ga je optimizovati za pretraživače.
- Pogodni su za manje zahtevne web sajtove sa manje podataka i gde nije potrebna interakcija sa posetiocima.
To su sajtovi čiji se sadržaj često osvežava i dopunjava novim informacijama (pr: portali sa vestima, forumi, …).
Popularniji su i posećeniji od statičkih web sajtova.
Omogućavaju manju ili veću interaktivnost sa posetiocima, prikupljaju podatke o posetiocima i njihovim interesovanjima, omogućavaju ograničen pristup delovima sajta određenim kategorijama posetioca, automatski šalju obaveštenja ili vesti posetiocima koji to žele.
Izrađuju se u nekom programskom jeziku (php, asp,..) i kôd im se izvršava na serveru pa tek onda šalje browser-u.
Podaci se smeštaju u bazu podataka odakle se po potrebi “pozivaju”.
Komplikovaniji su za izradu i optimizaciju.
Podela web sajtova prema tehnologiji izrade:
HTML, XHTML - najprostija tehnika gde se koriste HTML ili XHTML kôdovi koje browser-i direktno čitaju. Koriste se za izradu jednostavnih web sajtova.
U paketu programa Microsoft Office postoji poseban program za pravljenje veb prezentacija – MS Front Page (jednostavan je za korišćenje i zadovoljava zahteve velikog broja korisnika)
Za profesionalno bavljenje izradom prezentacija potrebno je dobro naučiti HTML, kao i programiranje u programskim jezicima.
Web sajtovi sa CMS-om CMS (sistemi za upravljanje sadržajem)
Podaci se smeštaju u bazu podataka odakle se po potrebi “pozivaju”.
Komplikovaniji su za izradu i optimizaciju.
Podela web sajtova prema tehnologiji izrade:
HTML, XHTML - najprostija tehnika gde se koriste HTML ili XHTML kôdovi koje browser-i direktno čitaju. Koriste se za izradu jednostavnih web sajtova.
U paketu programa Microsoft Office postoji poseban program za pravljenje veb prezentacija – MS Front Page (jednostavan je za korišćenje i zadovoljava zahteve velikog broja korisnika)
Za profesionalno bavljenje izradom prezentacija potrebno je dobro naučiti HTML, kao i programiranje u programskim jezicima.
Web sajtovi sa CMS-om CMS (sistemi za upravljanje sadržajem)
Za rad sa ovim aplikacijama (Joomla, WordPress , SMF ili Elxis) nije potrebno da znate nijedan programski jezik i još se nazivaju Content Managment Systems (Sistemi za upravljanje sadržajem). Ono što ove CMS-ove čini privlačnim je lako korišćenje i upravljanje sadržajem (tekst, slika, video), veliki izbor dodataka i veliki izbor već spremljenih šablona. Svaki od njih ima svoj administracioni deo gde ulazite pomoću svog korisničkog imena i šifre. U kontrolnoj tabli vršite podešavanja, kreirate članke i stranice, menjate izgled stranice… Ovaj tip sajta je naročito pogodan za sajtove koji imaju više ljudi koji rade na njemu npr. ako je neki informativni portal u pitanju, imamo više novinara koji pišu članke i svi oni imaju svoj nalog za pristup sajtu sa različitih lokacija. Jedan čovek može imati administratorski pristup koji vodi računa o izgledu i funkcionisanju sajta, a ostali samo pišu sadržaj. Izrada veb sajtova uz pomoć CMS-a nije komplikovan posao. Ipak, da bi sajt izgledao zaista sređeno i originalno potrebno je mnogo truda i poznavanje mogućnosti sistema za upravljanje sadržajem.
Joomla i Elxis
Joomla i Elxis namenjeni su pre svega onima koji žele da imaju svoj portal i na njemu plasiraju vesti iz neke kategorije. Slični su, ali ipak različiti. Joomla ima mnogo više dodataka dok je glavna odlika Elxisa višejezičnost i mogućnost da se kreiraju zasebne stranice. Koji vam CMS najviše odgovara, možete znati kada se bolje upoznate sa svakim sistemom za upravljanje sadržajem.
SMF
Verovatno ste videli veliki broj foruma gde su određene teme poređane po kategorijama ili podforumima. Dobra strana foruma je to što vaš sadržaj stvaraju drugi korisnici, a loša ta što na taj sadržaj ne možete da utičete previše. Forumi spadaju u kategoriju tzv. UGC (User-generated content) sajtova . SMF (Simple Machines Forum) je jedna od mogućnosti za kreiranje foruma. SMF rešenje je tzv. Open Source i najčešće je korišćena opcija za forum sa Joomla CMS-om. Za instalaciju SMF foruma potrebno je uraditi sledeće : upload foruma na server, kreiranje baze za forum i instalacija foruma.
WordPress
WordPress je zamišljen kao softver za blogove međutim wordpress je vremenom evoluirao u nešto mnogo više pa je sada praktično moguće da od njega napravite i online magazin, web shop ili jednostavno unapredite vaš blog. WordPress je možda i najbolje optimizovan za pretraživače i vrlo je lagan za korišćenje. Struktura WP-a je podeljen po kategorijama i tagovima tako da jedan post može biti označen na više načina.
Flash web sajtovi
(Adobe Flash i DreamWeaver)
Postoji mogućnost da se ceo sajt uradi u Flash-u (softver razvijen od strane Macromedia, a od 2005. ovu aplikaciju razvija kompanija Adobe System) u vidu kompleksnih animacija. Uglavnom ovakvi sajtovi izgledaju veoma moćno i ostavljaju izvanredan utisak na posetioce ali imaju veliku manu da ih je gotovo nemoguće dobro optimizovati za pretraživače, tako da se danas uglavnom izbegavaju. Najčešće se koriste za kreiranje interesantnog hedera ili banera nu sajtu da bi se dobilo na lepšem i zanimljivijem izgledu sajta.
Joomla i Elxis
Joomla i Elxis namenjeni su pre svega onima koji žele da imaju svoj portal i na njemu plasiraju vesti iz neke kategorije. Slični su, ali ipak različiti. Joomla ima mnogo više dodataka dok je glavna odlika Elxisa višejezičnost i mogućnost da se kreiraju zasebne stranice. Koji vam CMS najviše odgovara, možete znati kada se bolje upoznate sa svakim sistemom za upravljanje sadržajem.
SMF
Verovatno ste videli veliki broj foruma gde su određene teme poređane po kategorijama ili podforumima. Dobra strana foruma je to što vaš sadržaj stvaraju drugi korisnici, a loša ta što na taj sadržaj ne možete da utičete previše. Forumi spadaju u kategoriju tzv. UGC (User-generated content) sajtova . SMF (Simple Machines Forum) je jedna od mogućnosti za kreiranje foruma. SMF rešenje je tzv. Open Source i najčešće je korišćena opcija za forum sa Joomla CMS-om. Za instalaciju SMF foruma potrebno je uraditi sledeće : upload foruma na server, kreiranje baze za forum i instalacija foruma.
WordPress
WordPress je zamišljen kao softver za blogove međutim wordpress je vremenom evoluirao u nešto mnogo više pa je sada praktično moguće da od njega napravite i online magazin, web shop ili jednostavno unapredite vaš blog. WordPress je možda i najbolje optimizovan za pretraživače i vrlo je lagan za korišćenje. Struktura WP-a je podeljen po kategorijama i tagovima tako da jedan post može biti označen na više načina.
Flash web sajtovi
(Adobe Flash i DreamWeaver)
Postoji mogućnost da se ceo sajt uradi u Flash-u (softver razvijen od strane Macromedia, a od 2005. ovu aplikaciju razvija kompanija Adobe System) u vidu kompleksnih animacija. Uglavnom ovakvi sajtovi izgledaju veoma moćno i ostavljaju izvanredan utisak na posetioce ali imaju veliku manu da ih je gotovo nemoguće dobro optimizovati za pretraživače, tako da se danas uglavnom izbegavaju. Najčešće se koriste za kreiranje interesantnog hedera ili banera nu sajtu da bi se dobilo na lepšem i zanimljivijem izgledu sajta.
No comments:
Post a Comment